Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op

Informatie nieuwe klanten

Je kunt je kind vrijblijvend inschrijven via onze website, klik hier. Let op! Je kan je kind maximaal 1 jaar van te voren inschrijven.

Jazeker. Elke vestiging van KOSMO verwelkomt je graag voor een rondleiding. Wij vinden dit een perfecte manier om de vestiging te leren kennen en om meer informatie te krijgen. Een rondleiding op een van onze vestigingen kan je heel makkelijk online aanvragen via onze website.

Via de rekentool op onze website kan je snel een berekening laten maken van de kosten voor jouw kinderopvang.

KOSMO heeft vestigingen in Twente, Salland en de Achterhoek. Op onze website vind je een uitgebreid overzicht met alle informatie over de vestigingen.

Informatie over onze opvang

Het LRK nummer (Landelijk Register Kinderopvang) staat op de overeenkomst die je vanuit KOSMO ontvangt. Maar je kunt het LRK nummer ook opzoeken in het LRK-register.

Je kunt wijzigingen in je overeenkomst eenvoudig aan ons doorgeven door een e-mail te sturen naar kindadministratie@kosmo.nl. Graag direct ook de naam van je kind vermelden, de naam van de vestiging en per welke datum de wijziging in mag gaan. Wij hanteren een wijziging-/ opzegtermijn van één maand.

Je kunt je opzegging aan ons doorgeven door een e-mail te sturen naar kindadministratie@kosmo.nl. Graag direct ook de naam van je kind vermelden, de naam van de vestiging en per welke datum de opzegging in mag gaan. KOSMO hanteert een opzegtermijn van één maand.

Alle opvanguren worden over het hele jaar bij elkaar opgeteld en dit wordt dan gedeeld door 12 maanden. De prijs die je betaalt voor kinderopvang bij KOSMO is gebaseerd op een aanwezigheid gedurende het hele jaar. Hetzelfde bedrag wordt in rekening gebracht tijdens vakanties, ongeacht eventuele meer/minder opgenomen opvangdagen in die maand.

Wij sturen je een e-mail met daarin een link naar de digitale overeenkomst. Dit wordt gedaan via Ondertekenen.nl. Je kunt hier ook bankrekeninggegevens invullen die nog ontbreken. Je kunt daarna eenvoudig een digitale handtekening zetten.

Informatie over wachtlijsten

Als je al opvang bij ons afneemt en een tweede of volgend kind bij ons wilt gaan inschrijven krijg je voorrang. Ook onze medewerkers ontvangen als eerste een aanbod voor kinderopvang bij KOSMO.

De vraag naar kinderopvang bij KOSMO is op dit moment erg groot. Wanneer wij na inschrijving niet direct een plek voor jouw kind beschikbaar hebben, dan wordt je kind op de wachtlijst geplaatst. Zodra er een plek beschikbaar komt nemen we contact met je op.

Dit verschilt per vestiging en is afhankelijk van het aantal inschrijvingen, de dagen waarop je opvang nodig hebt en de door- of uitstroom van kinderen.

We nemen contact met je op, zodra er een plek is voor je kind.

Informatie over betalingen

Je factuur wordt iedere maand rond de 15e klaargezet op het KOSMO ouderportaal, maar je ontvangt de factuur ook via e-mail. In het ouderportaal kun je kijken bij je account en vervolgens bij ‘Facturen’.

De vervaldatum, die bovenaan je factuur staat, geeft aan wanneer de factuur betaald moet zijn. Maak je gebruik van een automatische incasso? Dan wordt het bedrag rond de 25e van de maand afgeschreven. Deze incassodatum kan niet gewijzigd worden.

Als je een overeenkomst afsluit bij KOSMO geef je ons de machtiging om kosten automatisch van je rekening af te schrijven. Zo betaal je altijd op tijd en kun je het ook niet vergeten. Betaal je nu niet via automatische incasso maar wil je dit wel? Dat kan door een e-mail te sturen naar kindadministratie@kosmo.nl. Graag meteen de naam van je kind vermelden, de naam van de vestiging en het IBAN nummer met tenaamstelling. Wij sturen je via de e-mail een SEPA Machtigingsformulier om te ondertekenen.

Maak je geen gebruik van automatische incasso, dan kan je het factuurbedrag voor je maandelijkse opvangkosten ook overmaken. Je vindt het rekeningnummer op je factuur. Vermeld in het onderwerp altijd je klantnummer.

Het kan zijn dat een wijziging of opzegging nog niet verwerkt is. Dat kan ervoor zorgen dat het factuurbedrag afwijkt. Dit is verder geen probleem. Correcties worden namelijk maandelijks achteraf gefactureerd.

Lukt het een keer niet om je factuur te betalen? Je kan hiervoor tijdig een betalingsregeling aanvragen via debiteuren@kosmo.nl.

Het kan zijn dat jouw betaling nog niet zichtbaar is, als je deze in de afgelopen 24 uur gedaan hebt. Je kunt een e-mail sturen naar debiteuren@kosmo.nl. Vergeet niet je klantnummer te vermelden.

Je kunt de wijziging van je IBAN nummer voor de automatische incasso doorgeven door een e-mail naar kindadministratie@kosmo.nl te sturen. In de e-mail graag de naam van je kind vermelden, de naam van de vestiging en het nieuwe IBAN nummer met tenaamstelling. Wij sturen je daarna per e-mail een SEPA Machtigingsformulier ter ondertekening.

Het bedrag dat je nog tegoed hebt, verrekenen we met je openstaande factuur. Mocht je geen openstaande factuur hebben, dan storten we het tegoed terug op je rekening.

Medio februari sturen wij een e-mail met daarin de opgave van het voorafgaande jaar. Je kan deze opgave daarna ook terugvinden in het Ouderportaal bij ‘Documenten & jaaropgaven’.

Wij sturen een factuur die gebaseerd is op je overeenkomst, waarin het gemiddelde aantal opvanguren per maand en de uurprijs vermeld staat. Mocht je kind een dag niet aanwezig zijn geweest vanwege bijvoorbeeld vakantie of ziekte, dan kunnen wij dit bedrag niet restitueren.

Als je bij je aanvraag voor extra opvang bij ‘Betaalwijze’ er niet voor kiest om je arrangementsuren in te zetten, dan wordt de extra dag automatisch gefactureerd. Op je factuur kan je terugvinden om welke dag het precies gaat.

Het kan zijn dat wij nog bezig zijn met het verwerken van je opzegging. Maar geen zorgen, je ontvangt binnen 2 weken een creditfactuur. Heb je nog geen bevestiging van je opzegging ontvangen? Neem dan contact op met de Kindadministratie.

Informatie Ouderportaal

KOSMO werkt met het ouderportaal van KidsKonnect. De OuderApp is te downloaden in de Google Play Store (voor Android) en in de App Store (voor iOS). Nadat je de app hebt gedownload kun je inloggen.De domeinnaam (URL) waar om gevraagd wordt is: kosmo.ouderportaal.nl. Je e-mail adres is je gebruikersnaam. Mocht je gebruik willen maken van een handleiding, dan kun je deze aanvragen via de e-mail: kindadministratie@kosmo.nl.

Ben je je wachtwoord vergeten? Dan kun je die in het ouderportaal opnieuw aanvragen bij 'wachtwoord vergeten?'.

Heb je een keer extra opvang nodig? Je kunt je kind eenvoudig aanmelden in Konnect via 'Agenda’ en 'Dag aanvragen'.

Let op: Vraag je een extra opvang dag aan, kijk dan goed wat je kiest bij 'Betaalwijze'. Als je nog arrangementsuren hebt, kun je hier kiezen om deze in te zetten. Je ontvangt dan geen extra factuur voor deze uren. Kies je voor ‘De aanvraag in rekening brengen op de factuur’ dan worden deze kosten achteraf in rekening gebracht.

Arrangementsuren zijn extra uren die in het contract zijn opgenomen. Vanuit deze uren kun je naast je vaste contractdagen extra opvang aanvragen via Konnect. In onze ‘Aanvullende Voorwaarden’ vind je meer informatie over de voorwaarden van deze tegoeden.

Arrangementsuren zijn geldig tot het einde van het kalenderjaar. Bij wijziging/opzegging van het aantal dagdelen in de overeenkomst wordt het arrangementstegoed naar rato berekend.

Wil je weten hoeveel arrangementsuren je nog hebt? Kijk dan in Konnect bij ‘Account’ > ‘Tegoeden’.

Je kunt je kind eenvoudig afmelden in het Ouderportaal Konnect via ‘Agenda’ > ‘kies betreffende dag’ > ‘Afwezigheid doorgeven’. Let wel op, bij het afwezig melden van het dagdeel bestaat er geen recht op compensatie.

Informatie Kinderopvangtoeslag

Alle voorwaarden voor kinderopvangtoeslag kun je lezen op de website van te Belastingdienst.

De hoogte van je kinderopvangtoeslag hangt af van je (gezamenlijke) jaarinkomen, hoeveel kinderen binnen jouw gezin naar de opvang gaan, hoeveel opvanguren je afneemt en het soort opvang (kinderdagopvang of buitenschoolse opvang). Je kunt per kind voor maximaal 230 uur per maand kinderopvangtoeslag aanvragen.

Tip: Je kunt op onze website berekenen wat je betaalt voor kinderopvang en wat je ontvangt aan kinderopvangtoeslag!

Er wordt jaarlijks een maximaal uurtarief vastgesteld door de overheid. Je krijgt over dit maximale uurtarief een procentuele vergoeding, ook wel kinderopvangtoeslag. De maximale vergoedingen kun je terugvinden op de website van de Belastingdienst.

Kinderopvangtoeslag vraag je aan via de website van de belastingdienst. Daar vul je verschillende gegevens in, zoals het LRK-nummer van je vestiging, het uurtarief dat je betaalt en het aantal uren opvang dat je afneemt. Je vindt deze informatie in je overeenkomst. Daarnaast vul je het (gezamenlijke) jaarinkomen in. Het LRK nummer van je vestiging kun je vinden op je overeenkomst en in het LRK register.

Mocht je hulp nodig hebben bij het aanvragen van kinderopvangtoeslag, dan kun je rechtstreeks contact opnemen met de belastingdienst via 0800 – 0543. Dit is gratis.

Het is heel belangrijk dat al jouw gegevens bekend zijn bij de Belastingdienst. Alleen dan kunnen zij een berekening maken van de hoogte van jouw kinderopvangtoeslag. Als er iets in jouw gegevens is gewijzigd dan moet je dat zo snel mogelijk doorgeven aan de Belastingdienst Toeslagen of via de app ‘Kinderopvangtoeslag’. Zo voorkom je dat je teveel toeslag ontvangt en dit later moet terugbetalen.

Ja, als ouder ben je volledig verantwoordelijk voor de kinderopvangtoeslag. Controleer daarom regelmatig of je gegevens correct zijn en nog overeenkomen met de huidige opvangsituatie. Let daarbij op; aantal uren opvang, uurtarief van de kinderopvang, je (gezamenlijke) inkomen, juiste uren per opvanglocatie met LRK nummer. Geef wijzigen zo snel mogelijk door aan Belastingdienst Toeslagen.

Informatie privésituaties

Via de Ouderapp Konnect kun je heel gemakkelijk en snel je gegevens wijzigen. Kijk bij ‘Account’ > ‘Persoonlijke gegevens’.

Mocht je je baan zijn verloren, dan heb je nog drie maanden recht op kinderopvangtoeslag. Meer informatie kan je vinden op de website van te Belastingdienst.

Mocht je weten hoe je kinderopvang voor je kind wil doorzetten nadat je gescheiden bent, geef dat dan door aan kindadministratie@kosmo.nl. Geef onderstaande gegevens door in de e-mail:

  • Een schriftelijk akkoord van beide ouders met toestemming voor het wijzigen van de overeenkomst;
  • De NAW-gegevens van de ouder die de opvang wil voortzetten;
  • De gewenste soort opvang en het aantal opvangdagen;
  • De gewenste ingangsdatum van de wijzigingen.

Probeer deze informatie zo snel mogelijk door te geven om onnodige problemen te voorkomen.

Informatie werken bij KOSMO

Op onze website vind je de actuele vacatures bij KOSMO. Heb je specifieke vragen over een vacature, neem dan contact op met de contactpersoon voor de betreffende vacature.

Mocht je een andere vraag hebben over werken bij KOSMO, dan kun je contact met ons opnemen via 088 2347400 (keuze 3).

Op onze website staan de stageplekken die beschikbaar zijn. Mochten er geen stageplekken staan dan ben je welkom om een open sollicitatie te sturen naar stageaanvragen@kosmo.nl of je kunt contact opnemen met BPV Coördinator Astrid Jansen (a.jansen@kosmo.nl). Wie weet kunnen we alsnog iets voor jou betekenen.

KOSMO biedt BBL-leertrajecten aan voor de opleidingen Pedagogisch Medewerker niveau 3 en gespecialiseerd pedagogisch medewerker op MBO niveau 4. Voor vragen neem contact op met BPV Coördinator Astrid Jansen (a.jansen@kosmo.nl).