Welkom op de pagina met webinar vragen! Hieronder lees je de vragen die gesteld zijn tijdens het webinar. Klik op de vraag om het antwoord te lezen.
Wat een leuk idee! We zullen Sebastiaan vragen wat hij van dit idee vindt.
Samen met de facilitair servicedesk werken we aan een document waarin we bijhouden welke vestiging voor welk thema heeft gekozen, op welke groep. Stel dat een vestiging het thema 'in het bos' heeft gekozen, dan streven we ernaar om de muurkleuren, poefjes, bankjes, enzovoort in datzelfde kleurenthema te selecteren, zodat alles één geheel vormt. Ook bieden we de mogelijkheid, zoals eerder besproken, om het thema extra te benadrukken door bijvoorbeeld een behangcirkel, 'boomstronk'-poefjes of kussentjes in het thema toe te voegen. Maar als die groep dan graag een watertafel wil, dan is dat mogelijk ongeacht het gekozen thema. Als je echter specifieke 'water thema’ elementen wilt bestellen voor een bos-thema, kunnen we dit altijd overleggen, maar we zijn van mening dat dit niet per se een meerwaarde biedt voor de inrichting.
We hebben verschillende meubelleveranciers voor kinderdagverblijven zorgvuldig bekeken en beoordeeld. Bij onze overwegingen houden we rekening met verschillende criteria, waaronder duurzaamheid. Hoewel alle leveranciers beweren dat hun meubilair het meest duurzaam is, is het ook essentieel hoe we zelf met het meubilair omgaan. Aangezien het meubilair hoofdzakelijk van hout is gemaakt, een natuurlijk materiaal dat gevoelig is voor slijtage bij ruw of onjuist gebruik, is het belangrijk dat we het meubilair behandelen alsof het ons eigen thuis is. Als we samen met de kinderen het meubilair op dezelfde manier gebruiken als thuis, zou het meubilair bestand genoeg moeten zijn tegen dagelijks gebruik!
KOSMOplaza is nu voor alle medewerkers van KOSMO de enige leeromgeving. Goodhabitz is nu niet meer in gebruik.
Iedereen kan zoveel trainingen volgen als hij of zij wil. Er zijn er te veel om allemaal op te noemen, maar laat het ons vooral weten als er iets mist.
We zijn geleidelijk live gegaan sinds februari en tegen eind april zal iedereen toegang hebben tot KOSMOplaza.
Dat is zeker de moeite waard om verder te onderzoeken, dat lijkt ons ook erg handig.
Zeker kan dat. Je kunt je aanmelden voor een volledige BHV scholing.
Ja, absoluut! Je kunt ze zelfs op twee plaatsen vinden: in AFAS en in KOSMOplaza. Zodra je bent ingelogd, zie je rechtsboven in de groene balk jouw initialen (of jouw eigen geüploade foto). Klik erop en je ziet jouw prestaties, oftewel jouw certificaten.
Als je verplicht een training of cursus volgt (toegewezen door jouw leidinggevende) dan worden de uren voor die training/ cursus vergoed.
Samen met de afdeling PK&O wordt er op dit moment onderzocht of dit mogelijk is en op welke manier dit het meest handig is.
We zijn momenteel bezig met het verkennen van dit aspect en de eerste ideeën beginnen vorm te krijgen. We zijn ons bewust dat er veel e-mails verstuurd worden en willen dit slimmer inrichten. Binnenkort zullen we de klankbordgroep van KOSMO hierover raadplegen.
De aanbieder van KOSMOplaza (Studytube) heeft geen app en momenteel hebben zij hier (helaas) ook geen plannen voor.
We willen heel graag samen met onze collega’s KOSMO continu verbeteren. KOSMO groeit en daarom is het des te belangrijker om goed met elkaar in verbinding te blijven staan. Vanaf dit jaar organiseren we 2 keer per een leidinggevende bijeenkomst en een webinar. Collega’s worden ook steeds meer betrokken door het uitsturen van vragenlijsten, oproepjes voor input op onderzoeken etc. Deze berichten worden vooralsnog verstuurd vanuit de KOSMEMO en/of en weekupdate. Zoals je bij andere antwoorden hebt kunnen lezen kan het zijn dat we dit in de toekomst meer gaan bundelen. Daarnaast werken we met werkgroepen binnen KOSMO voor bijvoorbeeld Beleidsontwikkeling of bij specifieke projecten. In die werkgroepen proberen we altijd iedereen te betrekken die rondom het onderwerp zijn of haar expertise kan inbrengen. Dit kunnen collega’s van specifieke ondersteunende afdelingen zijn maar steeds vaker worden ook collega’s van de vestigingen hiervoor gevonden. Tenslotte is er een OR en een Klankbordgroep. In de Klankbordgroep zijn diverse betrokken collega’s die graag mee willen denken. Dit is heel erg waardevol. Want samen kunnen we KOSMO steeds een beetje beter en leuker maken!
We investeren in leren en ontwikkelen. Een belangrijk onderdeel is het leren in de praktijk en hier hoort ook de juiste ondersteuning bij. Of dit in de vorm van praktijkopleiders wordt ingericht, wordt nog nader onderzocht.
Vooralsnog komt er geen bedrijfskleding voor de pedagogisch medewerkers.
Dat klopt! Voortaan kunnen vragen via de Octopus app gesteld worden. Vestigingsmanagers/ vestigingscoördinatoren hoeven geen Whatsapp groepen meer te gebruiken.
We gaan op twee momenten live: op 1 juni voor fase 1 en op 1 september voor fase 2. Degenen die in Fase 1 meegaan, kunnen de app al in juni gebruiken, de anderen in fase 2 in september.
Nee, dat is niet mogelijk. Er is een selectie gemaakt van vestigingen die als eerste zullen starten. De collega's van deze vestigingen zullen de app als eerste gaan gebruiken.
Je woon-werkverkeer kan geregeld worden via Octopus. Voor zakelijke kilometers blijft dit echter via AFAS verlopen. Op dit moment kan Octopus nog geen zakelijke kilometers verwerken, maar wie weet verandert dat in de toekomst.
Voor vakantieperiodes is het de bedoeling dat je verlof opneemt, dit kun je aanvragen via de app. Compensatie-uren zijn meer bedoeld voor losse dagen of uren.
Ja, je kunt het rooster van de hele vestiging zien. We begrepen dat het voor jullie belangrijk is om te weten wanneer we openen en sluiten. Uiteraard hebben we hiermee rekening gehouden bij de inrichting.
Je kunt via Octopus een vergoeding voor woon-werkverkeer aanvragen, maar het is momenteel niet mogelijk om zakelijke kilometers via Octopus te registreren.
Nee, dat zeker niet. Octopus vervangt Quebble.
Wanneer je je ziekmeldt, wordt dit geregistreerd in je rooster. Het oplossen van ziekte via groepsapps is iets anders. Openstaande diensten kunnen nu direct in de Octopus-app worden geplaatst, waardoor het niet meer nodig is om dit via WhatsApp te regelen.
Ja, je kunt zeker zien met wie je werkt en op welke locatie.
Nee, declaraties moeten nog steeds via Afas ingediend worden.
Ja, maar dat geldt alleen voor de woon-werk km. Zakelijke km moet je nog steeds via AFAS declareren.
Nee, Afas zal zeker niet verdwijnen. Afas is ons kernsysteem waar al je gegevens in staan en via Afas worden alle salarissen uitbetaald.
Vanuit de Octopus-app ontvang je pushmeldingen. Deze meldingen kun je op stil zetten. In de app kun je ook specifiek een bericht sturen, wat betekent dat als het niet voor iedereen van toepassing is, je alleen degenen kunt selecteren die belang hebben bij het bericht.
Ja, alles wat in Quebble is geregistreerd, wordt uitbetaald. Je VC voert zelf de roosters in op het moment dat de vestiging overgaat naar SDB-planning. De verlof uren worden pas een maand nadat je over bent gegaan zichtbaar in de app.
Je kunt altijd in de app met een zelf gecreëerde toegangscode, face ID of vingerafdruk.
Je kunt in SDB-planning, het nieuwe roosterprogramma, inloggen op de laptop en daar kun je alles zien, net zoals in de app.
Nee, die hoef je niet meer apart in te dienen. Het systeem ziet inderdaad waar je werkt en berekent automatisch hoeveel kilometers woon-werkverkeer aan jou uitbetaald moeten worden.
Wij zetten in op eigen personeel, een eigen schoonmaakteam. Normaal gesproken pakken onze facilitaire medewerkers de standaard schoonmaaktaken op. Soms moeten onze pedagogisch medewerkers echter tijdelijk bijspringen, bijvoorbeeld door onvoorziene omstandigheden zoals de overgang van Asito naar ons eigen team, onverwacht personeelsverlies, vakanties of ziekte. Hoewel dit niet onze voorkeur heeft en alleen in noodgevallen gebeurt, behoren lichte huishoudelijke taken wel tot de rol van onze pedagogisch medewerkers.
Dit vereist maatwerk. Niet in elk pand kan of mag de vloer worden vervangen. Denk bijvoorbeeld aan vestigingen in een huurpand.
De voorbereidingen zijn in volle gang. Zodra hier meer over bekend is, hoor je dit van je vestigingsmanager.
Op sommige locaties bieden we peutergym aan. Dit is een mooie activiteit, en we kijken voortdurend naar mogelijkheden om dit op andere locaties aan te bieden. Soms kunnen we dit doen met ons eigen personeel, en soms kopen we het in met behulp van bijvoorbeeld het activiteitenbudget of gemeentelijke subsidies.
Dat is een leuk idee! Op dit moment heb je de vrijheid om vanuit je vestiging of regio je ideeën of plannen hierover te bespreken en activiteiten eraan te koppelen. We hebben een ruim activiteitenbudget en we streven ernaar om meer kennis met elkaar te delen.
Dit is als opmerking/advies teruggekoppeld naar de projectleiders vastgoed, de regiomanagers en de interieurpedagoog. Helaas zijn er beperkingen aan een gebouw en aan de beschikbare vierkante meters die we kunnen bouwen of huren. Elke extra vierkante meter brengt ook extra kosten met zich mee, en daarbij worden keuzes gemaakt vanuit verschillende belangen. We hebben bijvoorbeeld beleid opgesteld met betrekking tot het aantal slaapplekken en slaapkamers bij nieuwbouw.