Voor het eerst naar de buitenschoolse opvang (BSO)
05 januari 2023Joyce Pedagogisch Medewerker van BSO Deppenbroek in Enschede neemt ons hierin mee...
Wat spannend! Voor de eerste keer naar school en ook naar de buitenschoolse opvang
Jouw kindje wordt binnenkort 4 jaar en gaat bijna naar school. Maar daarnaast kan het zijn dat je ook buitenschoolse opvang nodig hebt. Hoe gaat dit in zijn werk? Columbus Junior zal er een eindgesprek plaats vinden rond de 4e verjaardag van de kindjes die naar onze opvang gaan. Dit is een gesprek tussen ons en de ouder(s)/verzorger(s) omdat het kindje afscheid neemt bij de kinderopvang en naar school gaat. Zo weet de ouder/verzorger precies hoe haar/zijn kind zich heeft ontwikkeld bij de kinderopvang en of er nog aandachtspunten zijn. Voor de school en BSO goed om te weten. Daarnaast vinden wij het fijn om te horen hoe de ouders de tijd bij Columbus Junior hebben ervaren.
Tussendoor heb je gekeken naar welke buitenschoolse opvang het beste bij jouw past. We nemen als voorbeeld BSO Deppenbroek in Enschede, wij zitten in de Bonifatiusschool. Ouders kunnen kiezen om hun kind(eren) eerst te laten wennen op de BSO. Zo kunnen de kinderen zien wat er allemaal te doen is en kunnen ze alvast een keer spelen met de andere kinderen.
Alle kinderen van BSO Deppenbroek komen van de Bonifatiusschool. De kinderen van groep 1 en 2 halen wij binnen op in de school. Wij halen ze op uit de klas en de andere kinderen komen zelf naar het lokaal lopen. De kinderen helpen elkaar onderling en soms kennen ze elkaar al vanuit de buurt of een vorig kinderdagverblijf.
Overdracht en voortgang
Als de kinderen van de kinderopvang overgaan naar school, kan het soms fijn zijn om een overkoepelend gesprek te hebben tussen ouder(s)/verzorger(s), mentor van het kinderdagverblijf en de mentor van de BSO. Maar dit komt niet heel vaak voor. Dat kan komen omdat er al een overkoepelend gesprek met school is geweest, het kinderdagverblijf niet van Columbus Junior is of ouders vertrouwen hebben in de samenwerking. Ook zijn de kinderen ouder en kunnen ze zelf dingen aangeven.
Bij de BSO hebben we ‘kind gesprekken’, waarin kinderen onder andere kunnen aangeven wat ze fijn en minder fijn vinden. Ook kunnen ze laten weten wat ze zouden doen als ze de baas van de BSO zouden zijn. En hier komen soms hele leuke ideeën naar voren! Deze gesprekken worden teruggekoppeld aan de ouders. Ook vertellen we aan ouders wat de kinderen gedaan hebben en wat ons is opgevallen (bijvoorbeeld dat een kindje zich beter kan verwoorden).
Structuur op een dag
Op de BSO zorgen we elke dag voor structuur. Dit geeft de kinderen rust, voorspelbaarheid en veiligheid. We werken met een thema en proberen hierin aan te sluiten bij school. Als de kinderen uit school komen dan kunnen ze spelen totdat alle kinderen er zijn. Als iedereen er is ruimen we eerst op en dan gaan we met zijn allen fruit eten en wat drinken. Daarna doen we een activiteit met de kinderen die dat willen, de kinderen die dat niet willen kunnen samen spelen. Voordat de kinderen worden opgehaald wordt er nog ergens in de middag een gezellig momentje gecreëerd aan tafel waarbij ze ook nog iets te eten krijgen (bijvoorbeeld een cracker).
De ontwikkeling van het kind
De eerste keer op de BSO is voor de meeste kinderen spannend en even wennen. Maar doordat de kinderen weten wat er komen gaat, weten ze waar ze aan toe zijn. De één gaat gelijk met vriendjes spelen en de ander zoekt de veiligheid bij de leidster. Als kinderen het heel spannend vinden, gaan we op zoek naar wat de kinderen leuk vinden en zorgen we ervoor dat hij/zij zich veilig, vertrouwd en 'thuis' voelt. Wanneer dat gevoel er is gaan we het samenspelen stimuleren. Wij kijken naar de behoefte van de kinderen. Hoe kunnen wij daarin de kinderen helpen en hun ontwikkeling stimuleren.
Gebruik van thema’s
Bij BSO Deppenbroek werken we met thema’s waarbij we ‘Doenkids’ als ondersteuning gebruiken. Doenkids is een website speciaal ontwikkeld voor de kinderopvang. Hierop staan allerlei activiteiten voor verschillende leeftijds- en ontwikkelingsgebieden (bijvoorbeeld rekenen, lichamelijke- en sociale activiteiten).
Eerst kijken we met welk thema de school op dat moment werkt. Vaak werken wij hier dan ook mee. Daarna vragen wij aan de kinderen wat voor activiteiten zij leuk vinden om te doen en dan pakken we de website van Doenkids erbij. We beginnen met een woorden web rondom het thema waar we op dat moment mee werken. Er kunnen door de kinderen altijd nieuwe woorden worden bijgeschreven. Waarom werken we met een woorden web? Om zo de kinderen te betrekken bij het thema en ze mee te laten denken. We vragen wat de kinderen van het thema weten. Waar denk je bijvoorbeeld aan bij herfst of Kerst? En we kijken ook naar wat ze nog kunnen leren.
De activiteiten die we kiezen bij Doenkids maken we ‘eigen’ zodat de kinderen het leuk vinden en ze met trots kunnen zeggen: ‘we hebben het zelfgemaakt!’ Een mooi voorbeeld is het thema herfst en Halloween. Met de bladeren van de bomen kun je maskers maken en je kan ook met de kinderen op jacht gaan naar bladeren (welk blad hoort bij welke boom?). Met kastanjes, eikels, cocktailprikkers en draad kun je verschillende kunstwerkjes maken, zoals dierenfiguurtjes (paardjes, spinnen etc.) en spinnenwebben. Koken is ook een mooi onderdeel. Zo kun je met de kinderen een Halloween soepje maken van pompoenen of lekkere herfsthapjes maken van champignons. Verder vallen activiteiten zoals een herfstspeurtocht en met Halloween lampions maken ook altijd goed in de smaak! En daar doen we het voor: de kinderen enthousiast maken, lerend laten ontdekken en met een blij gezicht naar huis laten gaan.
Groetjes, Joyce