Een dagje bij kinderopvang KOSMO Krummel in Nijverdal
25 juli 2023We kijken vandaag mee met onze collega Sylvana. Zij is pedagogisch medewerker bij Krummel in Nijverdal. Hoe ziet een dag er voor haar uit? Kijk en lees je mee?
Begin van de ochtend
Mijn dag bij Krummel start om tien voor zeven. Voordat de kinderen komen, openen we het gebouw en zorgen we dat in de groepen de verlichting aan is. We zetten koffie en thee en halen op de dagen dat de bakker niet komt brood voor die dag uit de vriezer. Zodra we achter zijn nemen we even een kijkje bij de wasmachine en droger. We zetten deze zo nodig aan of nemen een volle wasmand mee om op te vouwen. Als we terug zijn in de groep zorgen we ervoor dat alles weer op de grond staat. We halen de wippers van de tafels af en zetten het spelmateriaal weer op de grond. Ik leg wat klaar op tafel waar de kinderen de dag mee kunnen beginnen en doe de zijdeur van de groep open. Als het weer goed is wil ik voordat de kinderen komen graag de buitenbedjes opgemaakt hebben. Ik haal de hoes eraf en breng de matrasjes en dekentjes naar buiten toe. Wanneer het zeven uur is doen we de zijdeur open en worden de eerste kinderen gebracht.
Tussendoor in de ochtend
We beginnen de dag zo rustig mogelijk, de kinderen kunnen aan tafel starten met een boekje, puzzeltje of ander klein spelmateriaal. Ouders brengen de kinderen in de groep dus wij kunnen verder met de voorbereidingen voor de dag. We hebben de kinderen die vandaag komen op ons whiteboard geschreven zodat we bijzonderheden en de voeding erbij kunnen noteren. We maken vroeg in de ochtend een overzicht van het aantal fruit-, groente- en warme hapjes. We starten dan ook alvast met het maken van de fruithapjes. Aan tafel snij ik fruit en maak het klaar zodat het gepureerd kan worden. Ondertussen start de tweede en kort daarna de derde collega. Als de kinderen allemaal zijn gebracht starten we officieel de dag. We zingen allemaal goedemorgen en zeggen tegen ieder kind individueel goedemorgen. Daarna zingen we smakelijk eten, smakelijk drinken en smullen van het fruit!
Einde van de ochtend
Afhankelijk van de leeftijd liggen er voor de start van het fruitmoment al een aantal kinderen in bed. Wanneer ze iets ouder zijn, en het vol kunnen houden tot na het eten van fruit, gaan ze na de fruithap naar bed. De kinderen die niet naar bed toe gaan die kunnen lekker spelen; in de groep, in de vuist of buiten. We stimuleren zoveel mogelijk het naar buiten gaan als het weer het toelaat. Er blijft altijd een collega in de groep voor de kinderen die in bed liggen. Diegene houdt de administratie op de tablet (via Konnect) bij. Zoals de voeding, slaaptijd, verschoning, flessen en andere bijzonderheden.
Begin van de middag
Het is tijd voor de boterham. Om de rust zoveel mogelijk te bewaren zorgen we ervoor dat het brood al gesmeerd is en klaar staat in bakjes. De kinderen komen aan tafel en we eten en drinken met elkaar. Een aantal kindjes hebben een speciaal dieet. Daar houden we rekening mee door ze niet in de bank aan tafel te zetten, maar apart in een trip-trapstoel. De meeste kinderen eten eerst hun broodje op en krijgen daarna hun fles of beker. Voor een aantal werkt het beter om dit andersom te doen.
Tussen de middag
Zodra het eten en drinken op is gaat één van ons afruimen en afwassen. Een andere collega maakt de kinderen schoon en neemt ze mee naar de grondbox om met ze te spelen. De derde collega start met het naar bed brengen van de kinderen die één keer slapen. Wanneer dat klaar is helpt diegene de collega die aan het schoonmaken is. Ook bespreken en plannen we onze pauzes.
In de middag
In de loop van de middag gaan we aan tafel voor een maïsvinger met drinken. We zingen liedjes en lezen voor uit een boekje. De kinderen mogen vrij spelen en wij begeleiden ze daarbij. We knuffelen met ze en geven ze aandacht. Tussendoor zijn de wisselingen van de slapende kinderen. Er worden flessen gegeven en wanneer het warme eten nog niet is voorbereid doet één van ons dit.
Einde van de middag
Aan het einde van de middag sluiten we af met een warme hap. Wanneer de kinderen dit krijgen, maken we groepjes en geven we allemaal een groepje te eten. Na het eten verschonen we alle kinderen en maken we de verschoonruimte klaar voor de volgende dag. We vullen de luiers aan, vullen de doekjes bij, maken de verschoonkussens schoon en verversen de vuilniszakken. En natuurlijk niet te vergeten: we doen de afwas na het eten. Ook zorgen we ervoor dat de banken, stoelen en tafels schoon zijn en ondertussen let er iemand op de kinderen.
Dan worden de kinderen opgehaald en staan we ouders te woord. We hebben de tasjes allemaal ingepakt en die staan klaar voor de ouders om mee te nemen. De mandjes voor de volgende dag hebben we ook klaar staan, zodat we de volgende dag een goede gestart hebben.
Tijd om naar huis te gaan
Wanneer alle kinderen weg zijn zorgen mijn collega’s en ik ervoor dat de vloer zoveel mogelijk leeg is, zodat de schoonmaakster overal goed bij kan en alles lekker schoon en fris is voor de volgende dag.
We vullen de kast aan met slabbers, washandjes, handdoeken, theedoeken en vaatdoekjes. En we zorgen dat de namen van de kinderen die de volgende dag komen op het whiteboard staan. We controleren of alles is opgeslagen in Konnect (op de Ipad) en versturen alle verslagen naar de ouders als dit nog niet gedaan is. Ook melden we alle kinderen af op de tijd dat ze worden opgehaald.
We controleren de ramen en deuren, of de lampen uit zijn en kijken of andere collega’s ook zover zijn. Anders helpen we daar nog even. Wanneer ik het avondeten thuis op heb, zet ik nog even een overdracht van die dag op de groepsapp van Otje, zodat collega’s overal van op de hoogte zijn. Eventuele voedingswijzigingen passen we meteen aan in de kind-notities en we geven het ook nog aan in de overdracht die we met elkaar hebben.
Groetjes, Sylvana!